opschok-in-Italie 2014

Dag 14 – Menaggio – Menaggio

We zouden gaan bootje varen op het Comomeer maar alle bootjes waren reeds geboekt. Aangezien ze voor zaterdag slecht en voor zondag goed weer voorspellen hebben we alvast voor zondag gereserveerd.

Daarna ons leggen bruinen aan het meer en Dirk op stads- en restaurantverkenning geweest.

’s Avonds dan ook goed gegeten...

Dag 13 – Cannobio – Menaggio

Vandaag via Lugano en het meer van Locarno tot in Menaggio aan het Comomeer gereden.

Staanplaats gevonden met zicht op het meer.

Dag 12 – Baveno – Cannobio

De Borromeïsche eilanden bezocht met de boot (het zijn eilanden hé). Voor wie ze niet kent even kort geschetst: de ene Borromeo mocht niet meer op het familieeiland dus kocht ie er zelf maar één en zette daar een ‘palazzo’ op dat bijna even groot was als het eiland zelf en veel groter dan het andere paleis. Het eiland kreeg de naam ‘Isola Bella’ genoemd naar zijn vrouw Isabella. Hij legde op het dorre eiland ook één van de mooiste tuinen aan en ik moet zeggen diene mens had waarschijnlijk wel de lotto gewonnen want het paleis is groot en mooi en zijn tuinarchitect kon er ook wat van ...
Daarna nog even naar het Isola di Pescatori geweest, heel anders maar ook mooi en je kon er nog iets eten uit het meer ook.
Het weer is niet super, bewolkt met opklaringen, maar het regent niet en het blijft warm (25 à 30 °C), ’s nachts koelt het gelukkig goed af en das altijd aangenamer om te slapen.
Bij het zoeken naar een overnachtingsplaats even wat millimeter gedaan. Er stond een mooie plaatst in de campergids maar er stond wel bij ‘smalle doorgang’. Goed, Dirk heeft wel al smalle baantjes gedaan dus konden we maar proberen. Aan beide kanten geen 5 cm over aan de spiegels en een stijgingspercentage van 10% of meer denk ik. Gelukkig geen tegenligger.
Boven gekomen viel de plaats dan nog tegen dus Dirk wou daar zo vlug mogelijk weg, moesten we wel langs het zelfde wegelke terug... spannend... waren we vijf minuten later vertrokken hadden we een MH als tegenligger gehad en wat er dan had moeten gebeuren ik zou het bij god niet weten.

Dag 11 - Aosta – Baveno

Deze morgen grote boodschappen gedaan en dan bedoel ik vanalles om te eten en te drinken (haha), wel 1,5u bezig geweest en al zeverend buiten gelopen. Ze hebben hier dan ook zo veel dingen die je bij ons niet zoveel ziet maar onze frigo is ook meer beperkt hé... en we zijn nu niet naar hier gekomen om alle dagen te koken.

Daarna doorgereden naar Lago Magiore want ze voorspellen in de Val d’Aosta nog meer regen.

Onder de weg een echte Italiaan in het verkeer tegen gekomen. Op een kruispunt rijden we bijna door het rode licht, Dirk stopt toch nog en rijdt enkele meter achteruit. Begint er daar enen te tuten (dat is hier de nationale sport) alsof we er over zouden rijden en onze sensoren hadden nog niet eens getuut (tuten al als je op een meter afstand komt). We slaan af op een parking om ons te draaien rijdt die Italiaan ons klem. Ik dan maar mijn beste Italiaans boven gehaald en weg was ie... LOL.

Vannacht staan we in de buurt van de Borromeïsche eilanden, willen we morgen zeker eens bezoeken, en voor het eerst staan er ook Belgen op de staanplaats. Anders eigenlijk alleen nog maar Italianen tegen gekomen, zelfs geen Nederlanders en die zie je toch ook overal of durven ze niet meer buiten komen nu ze geen wereldkampioen voetbal zijn, tante Nilda?

Dag 10 – Cogne – Aosta

Ondanks de voorspellingen toch gestopt met regenen de zon kwam er zelfs door, hiep hoi!

Op naar Aosta, de Romeinse ruïnes gaan bezoeken en een beetje shoppen.

De ruïnes waren voor een klein stadje als Aosta (te vergelijken met Eeklo) qua grootte toch wel imposant, ’t is natuurlijk Rome niet maar je moet ergens mee beginnen hé. We kwamen ok nog iets tegen wat de Romeinen wel niet zullen gekend hebben...

Da shoppen hebben we beperkt tot een paar schoenen voor Bauke want ze kennen hier ook de prijzen!

We hebben ons ook een Italiaans SIM kaartje gekocht en kunnen nu onbeperkt (ttz 10 G maar dat krijgen we nooit nie op) op internet!

Jullie zijn dus voor even nog niet van onze verhalen vanaf!

Dag 9 - Cogne – Cogne

Vannacht heel de nacht geregend, vanmorgen heel de tijd geregend en het wordt vandaag NIET beter. Geluk bij een ongeluk, blijkt dat ik weer kan inloggen op de blog. Ideaal weertje om de blog weer in gang te zetten.

Dag 8 - Cogne – Cogne

Wandeling naar de waterval van Lillaz

’s Avonds gegeten met de GROTE fersjetten. Plaatselijke specialiteiten op een moderne wijze, héééél lekker.

Dag 7 - Valgrisenche - Cogne

In Valgrisenche zouden we aan de stuwdam overnachten, dachten we, maar de camperplaats bleek een km vroeger te liggen. Np, de wandeling rond het stuwmeer zou er alleen 2 km langer door worden en dat lukt nog juist wel...

Tegen de middag aangezet maar we waren nog geen twee minuten weg of we hoorden én zagen twee grote ontploffingen... Toch maar verder gewandeld in de richting van de stuwdam tot we een plakaat tegen kwamen dat er gevaar was voor ... jawel, ontploffingen! Maar wijselijk rechtsomkeer gemaakt. Een local wist ons te vertellen dat je inderdaad niet verder kon omdat ze de stuwdam met 52 m aan het verlagen waren (en ik had nu juist mijn helm nie bij).

In de late namiddag gearriveerd in Cogne en nog een kabelbaan gepakt tot op 2100m hoogte vanwaar je de Monte Bianco en de Monte Paradiso kon zien.

Hier enkele footsies genomen om een paar slippers van MnM te kunnen winnen.